Pagina's

dinsdag 15 maart 2016

Veldwerktraining op de patrijs in Frankrijk

Afgelopen week zijn we met een groepje afgereisd naar Frankrijk om daar een 2-daagse veldwerktraining te doen.
De een deed dit om zich voor te bereiden op de verldwerkwedstrijden en de andere deed het om dit praktijkgericht toe te passen in de jacht.
Ook waren er voorjagers bij die niet wisten wat ze moesten verwachten.... ze hadden een jachthond.

Net deze mensen hebben met hun hond ons versteld doen staan. Geweldig om te zien!
We hebben met zijn alle genoten en daar gaat het om.

De eerste dag was erg slecht weer, ze zeggen wel "maart roert zijn staart".
Die roerige start hing boven de velden in Compiègne....... regen, sneeuw, hagel.

De patrijzen die in het veld werden gezet vluchten zodra ze de neerslag op zich kregen en vertrokken direct naar de dekking. Deze dag was dus extra moeilijk om volgens het boekje de hond te laten voorstaan.

De tweede dag beloofde beter weer met een zonnetje, dit hebben we ook gekregen. Direct beter resultaat voor honden en baasjes.


Onder en boven is het chateau waar we dagelijks bijeen kwamen om vervolgens te vertrekken naar de velden. Vorig jaar deden we hier lunchen, dit jaar lunchte we in een gezellige bakkerij. 



De patrijs; om dit beestje ging het. 



Een loop met Christiaan en Freya. 
Freya had haar dag niet.... ze bleef te zeer 'hangen' bij Christiaan. 






Evaluatie met Wim en Christiaan






Paparazi 


Een loop met Jos en Meggie. 


Maggie maakte prachtige slagen is een paar maal weten voor te staan deze dagen. 





Jos maakt ook mooie slagen :-))




Er wordt uiteraard aandachtig naar iedere loop gekeken. 




Inge met Lara zijn aan de beurt


Lara groeide iedere loop en heeft prachtig werk laten zien. 



Hoppa.....staat voor!


Tja.... toen wist ze nog niet dat ze op haar baasje moest wachten, hihi. 


Voor Lara en Inge de eerste keer dat ze mee gingen op veldwerk. 



Hier zien we Josien met Nestor al bekend met het spelletje veldwerk. 


Nestor maakt echt prachtige ruime slagen


Ook Nester staat..... én als een blok!



Josien kan makkelijk bij hem komen om samen te couleren


Dat pistooltje he? ......... 



Linda met Jamie, de meest ervaren van ons allemaal.




Jamie was net loops geworden en je kon het echt aan haar merken. 
One, Linda merkte het aan haar en dat geloof ik best. Jamie had wel interesse maar net zoals e van haar gewent zijn. Dat maakt helemaal niet uit, want we weten wat die twee kunnen!



Hier is ook helemaal niet te zien dat het "iets minder" gaat. 
Ze doen het super!!



En een mooi punt gemaakt. 


Haha....blijft leuk! ook al hoort het niet, maar ach..... 



Wim met zijn de volgende kandidaat. 



Christiaan met zijn gevolg.......



AI..... hier ziet Freya mij...... oeps!



En dan Amber en ik, zoals ik al schreef was het de eerste dag hondenweer. 
De partijtjes bleven echt niet liggen en werden heel snel wakker, met het gevolg dat ik een loper had. 
Tja .... wat doe je dan? Ik heb puur uit ervaring gereageerd (want ik ken de spelregels niet hihi).
Amber stond voor op zicht en hebben het hele veld en een volgend veld samen gecouleerd. 
Ze bleef bij me en jakkerde niet achter het partrijsje aan, ze stond onder appèl.
Maar ja..... een lopende patrijs........



Inmiddels zaten we al op het andere akker en ik hoopte maar dat de patrijs snel opvloog. 
Gelukkig deed ze dit ook, zodat ik de opvliegende patrijs "kon schieten" (punt maken). 
Amber bleef trouwens netjes bij me. 
Volgens Wim heb ik het goed gedaan, maar ik denk dat als dit gebeurd in een officiële wedstrijd kijk je geen punt. 


Volgende 3 foto's zien we Christiaan met Freya in actie. 




Hier ben ik weer aan de beurt, Amber staat. 
Dat kun je trouwens goed zien aan alle honden. 
Het is zó belangrijk dat je je hond goed kunt lezen, daar heb je heel veel aan tijdens dit spelletje. 


Samen rouleren. 
Een verbeter punt is dat ik hier nog korter naast Amber dien te lopen.
puntje op de i


Gjermund met Alex
Een onervaren voorjager en jonge hond. Ze wisten de eerste dag nog van tuten of balzen (haha)
Wat hebben die twee prachtig werk laten zien, ongelofelijk!
Schitterend om te zien, puur natuur!
Natuurtalent dus.....




Nog niet in het gareel, maar dat vind ik helemaal niet erg voor een jonge hond. 


Wim die alle lopen in zijn kladblokje schrijft om vervolgens de lopen te evalueren. 



 

Inge met Lara een mooie loop en punt gescoord!!



Links zie je de patrijs nog zitten (dat hoopje bruin)


En samen uitgestoten


 

De 2de dag was Jos de hulp van Wim


Desalniettemin moest Jos ook gewoon zijn lopen doen en met plezier. 




Volgens mij is dat nog van dag 1, want hier ben ik nog goed ingepakt en muts op. 
Amber staat voor......


samen couleren....


en punt scoren!


Jan met zijn prachtige hond Tica. 

Dit is zo'n mooie serie van foto's, mede omdat de hond zo verschrikkelijk mooi voorstaat en Jan op zijn gemak tot bij haar kan komen en samen het spelletje kunnen afmaken. 

Kijk en geniet..... commentaar is overbodig.  










Prachtig he? heb ik teveel gezegd? 



Een loop met Jamie en Linda



Helaas heb ik de patrijs niet kunnen fotograferen. 




Onder: We wilde met zijn alle toch zo dat Christiaan samen met Freya een succes moment krijgen. 
We hebben alle uit de kast gehaald; koppel loop, extra loop, apport met patrijs, achter een patrijs aan laten gaan. 
Hier zien we in ieder geval dat Freya voorstaat en een patrijs uitstoot. 


Christiaan zei dat Freya loops gaat worden, moet je toch eens kijken wat hormonen met de hondjes doen.......




Hier mocht ze een patrijs apporteren.



Nestor staat al ver voor op een patrijs. 
Goede neus!


Josien met nestor aan het werk.



En beide kijken de patrijs na die is opgevlogen. 






Volgende foto's zijn van Inge en Lara. 
Dit moet voor Inge de meest indrukwekkende loop zijn geweest van ze allemaal. 
Ik heb zoveel leuke foto's gemaakt, te veel om te plaatsen maar het net een film, wel heel leuk! 


Voorstaan


wachten tot Inge bij haar is


Couleren....


uitstoten..... 




Positive evaluatie met Wim. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten