Pagina's

zondag 3 augustus 2014

Op duivenjacht....

Gisteren belde Tim van Asten of ik zin had om even mee te gaan op duivenjacht. Er lagen veel 'verdwaalde' duiven in het koren en mais en ze hadden geen hond. 

Dat hoef je me geen 2x te vragen, hup de auto in en op naar Noorbeek. 

Er zaten 3 jagers op 3 verschillende percelen gepost in de mais. 

Voor Amber was het even wennen wat nu de bedoeling was, maar ze had het erg snel door. 

Haar kwaliteit 'zoek verloren' heeft ze nu in de praktijk kunnen toepassen. 
Ze heeft 3 duiven en een kraai uit de mais gehaald en 9/10 duiven uit het koren. 

Daarna heeft ze nog naast me gepost en de geschoten duiven gehaald. 
Een geweldige dag en een ervaring rijker! 

Amber is echt multi funktioneel in de jacht, volgens mij kan ze alles, ongelofelijk. 
Top hond en super trots. 


Hier zat ik naast Tim, te wachte dat hij weer een duif schoot. 


Niet moedermooiste foto van Amber. Hier ligt ze naast haar duiven die ze uit de mais heeft gehaald.
Je moet dan deken tussen de 15 en 30 meter de mais in. 
Ze heeft hier ook nog geschoten duiven op het veld gehaald, in eerste instantie wat onwennig want de beestjes haden nog de lichaamstemperatuur (warm wild) en de veren in haar bek vond ze ook niets. 
Na een aantal te hebben geapporteerd ging dat ook goed. 


Daarna ben ik naar Pedro gegaan waar veel duiven in het koren lagen. 
Een speeltuin voor Amber. De een na de andere duif wist ze te vinden. 

De duiven liggend op de grond zijn lokduiven. Deze moet ze natuurlijk niet apporteren hihi. 


En nog een......


Hier zie je de lokduiven goed......


Op de afwerking heb ik vandaag niet gelet, omdat het voor Amber haar eerste keer is, vond ik het belangrijker dat ze de duiven apporteerd, dat ze het leuk vond en wist wat er van haar werd verlangt. 
Dus geen druk op de ketel vandaag, gewoon lekker werken. 

 
Hier gingen we op zoek naar een duif die was beland in de mais, wel 30m. 
Hmmm samen met Amber de mais in, ze kwam me een kraai brengen. 
Die ene duif hebben we niet gevonden. Pedro moest lachen, hij zei 'knap dat je die hebt gevonden, deze heb ik vanmorgen heel hoog uit de lucht geschoten en die is zeker op 50m gevallen, wat een knappe hond' 


En nog een vers geschoten duif......


Het was hard werken voor haar en erg warm. 

 
Hier zit Pedro in de dekking, zo'n 3 rijen terug in de mais. Pedro woont in Zeeland, we zien elkaar altijd tijdens de vossen- en hazenjacht in het najaar. 


Hier ligt Amber, zonder lijn, te wachten totdat ze van mij het commando krijgt om te zoeken en te apporteren. 
Ook als er geschoten is (mis of raak), ze springt niet in en blijft liggen. Ze blijft me wel continu in de gaten houden of ze mag .....

Dan sta ik toch weer van haar te kijken dat ze weet wat van haar verwacht wordt...... Slimme hond.,

 
Een selfie van ons tweeën in de mais. Je ziet gewoon aan Amber dat ze me nauwlettend in de gaten houdt en let op houding, stem en commando. 
Geweldig!! 

Het wildplateau bestond uit 60 duiven en 1 kraai. 
Amber is pas later ingezet en heeft denk ik (ben de tel kwijt) ca 20 geapporteerd. 
Mooi, voor de eerste keer. 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten