Pagina's

zondag 19 oktober 2014

Jachtdag in Heinsberg (DL)

De eerste jacht van het seizoen is gestart op 17 oktober 2014.

Ik ben uitgenodigd als gast door Jac Hendrix. 
Jac heb ik op de KNJV proef in Haaften zo'n 2 jaar geleden ontmoet, een heerlijke man met veel verhalen en geweldige humor. Het klikte die dag eigenlijk meteen.
Aan de einde van de KNJV-dag heb ik toen een cadeau gekregen, welk ik dagelijks nog draag, mijn hondenfluitje aan het leren koordje.

Middels Facebook kwamen we weer in contact en daardoor ben ik uitgenodigd om met Amber in zijn jacht te lopen.
Op zijn lieve uitnodiging ben ik ingegaan, laat nou net na zijn uitnodiging, Amber loops worden.
BALEN!
Meteen een berichtje zijn kant op dat Amber loops is en dat ik niet mee kan en hoop op een volgende uitnodiging.
Jac gaf meteen aan dat ik zonder hond ook welkom was. Nou daar sta ik dan op 17 oktober in Heinsberg zonder mijn trouwe kameraad.

Je voelt je toch wel naakt zonder hond en vooral als de fazanten en eenden om je oren vliegen, want Amber had goed werk kunnen leveren.
Sneu, maar het is niet anders, ik mag gewoon de volgende keer de kwaliteiten van mijn hond laten zien :-))
Want ik heb natuurlijk erg opgeschept over haar, nu het nog waarmaken.

Hieronder een verslag over deze mooie, warme dag (temperatuur ca 23 graden).
Een te warme dag voor de honden die erg hard hebben gewerkt.
En voor de jagers en voorjagers ook, want de kleren gingen steeds meer uit.
Het had niet veel gescheeld of de bikini was er van pas gekomen....... ;-))



De gezellige jachthut


Na een kopje koffie en een boterham is het tijd om te verzamelen. 


Ron spreekt de jagers en voorjagers toe. 


Er wordt aandachtig geluisterd


Handig zo'n jachtwagen, de hele meute past erin. 


De eerste drift, op eenden


Een rondom afgezet terrein waar een vijver is. 
Hier woekert het van de eenden, de honden en voorjagers worden in het terrein "gejaagd"


Een paar seconde later, vliegen de eenden alle kanten op. 
Aan onze kant vliegen ze te hoog over, waardoor er geen eend is geschoten. 
Aan de andere kant hadden ze meer succes. 


Er wordt wel wat pogingen gewaagd, maar helaas. 
Hebben we die voor de volgende keer ;-)


Boven en beneden, overvliegende eenden. 
Ik heb er in ieder geval wel twee geschoten (met mijn camera)



Hier en daar schoot er nog een haas voorbij. 
Deze worden eerbiedigt en ze laten deze gewoon lekker lopen. 


Tja.... daar sta je dan...... geen eendje binnen. 


De drijvers konden heerlijk toekijken


De jeugdige drijvers. 


Mehr Glück beim nächsten mal


Desalniettemin 5 eendjes binnen



De volgende drift door de groenbemesting, kans op fazanten en vossen. 


Hier kwamen zeker 10 fazanten uit.
Hier wordt een fazant geapporteerd door...... (naam kwijt)


En wordt keurig afgegeven bij de baas. 


Braaf!!


Nou, is dat niet mooi...... een regenboog!


Weer een haasje....



En daar gaat (lees valt) een haan ..... en 2 honden erachter aan. 



De ene was nog niet gedaald komt de volgende al.....


Weer eentje binnen


Mooi!!


Een mooi schouwspel van een fazant die de kogel is ontsprongen.



Bram (GM) gaat de fazantenhen apporteren naar zijn baas. 



Deze hen leefde nog eventjes....


En nog een fazant die het heeft gered...... denk ik?!?!



Ook een Grote Münsterlander (al een oudje.....lief he)


Ik kreeg het niet bijgehouden met fotograferen. 


Hier zien we het moment van inslag


En het apportje door Bram



Jac loopt naar Bram om het apport aan te nemen. 


Nog een haan erbij.....


Deze werd geapporteerd door de bruine labrador van 12 jaar oud. 
Mooi hè, dat die oudjes het nog zo goed doen. 


Kijk eens....... (Lovley)


onverstoorbaar loopt hij naar zijn baas. 


Trotse baas!



Een deel van de vangst....


Een close-up
Dit was trouwens al in de volgende drift. 
Een maisveld met rondom een strook grasland, bos en land. 
Hier zaten zoveel fazanten dat het net leek of je op de kermis stond in een schiettent. 
Het beste was ook om gewoon te blijven staan waar je stond. 


Dit is een mooie serie foto's
Boven; vliegende vluchtende fazant


ingehaald door de kluster hagel.....


En de impact van de hagel



Een dalende fazantenhen


Een apport door de mais.


Boven de mais. 


En nog een......


en nog een........ en meerdere......



Tja daar sta je dan!
Als je geen hond hebt word je zelf op "zoek verloren" gestuurd. 
En met mijn 'voortreffelijke neus en doorzettingsvermogen' (ehem) door netels en bramen heb ik deze fazantenhaan gevonden. :-)))
De hond mag thuis blijven....... nee grapje!




De opbrengst tot nu toe werd even op het gras gelegd. 
Dat is al een mooi tableautje....




Jac met zijn hard werkende GM Bram. 


En daar zitten ze weer, op naar het volgend stuk. 


Het was verdomd warm, de honden hadden het gehad. 
We hebben even rustig aangedaan en voor de honden even de verkoeling opgezocht in het water. 
Hier zijn trouwens nog 3 eenden geschoten. 


De honden en voorjagers gaan op post langs het stromend beekje



De jagers eveneens....


Bram die een eend uit het water haalt. 



Oeps..... ja..... Polizei. 
Die wagen met al die mensen erin is niet iets wat mag, wel handig .....maar mag niet. 
Maar gelukkig ging het zich hier niet om, omdat we nabij (in) een dorp jagen zijn er altijd mensen die klagen. Gelukkig hadden we een schappelijke agent die er begrip voor had. 
We mochten gewoon verder met onze volle wagen. 


Een maïsstuk langs een spoor. 
We dienden even te wachten, totdat de trein was geweest want die kwam over 9 minuten langs. 

We hadden dus voldoende tijd om ons op te stellen voordat de drift kon worden gestart. 


En dan ga je gekke foto's maken......


En een selfie......

Nadat de trein voorbij was starten we de drift. 
Ik had gewonnen want ik was als eerste uit de mais, er was geen wild uit de mais gekomen, hahaha behalve de voorjagers en die zijn ook wild. 



De laatste drift, een stukje "bos" 


Boven en beneden opstellen van de drijvers en de jagers worden gepost. 



In dit stuk is er een fazant geschoten. 


Het stukje bos eindigt bij de jachthut, dus we waren meteen "thuis" 


De honden hadden het echt helemaal gehad. 
Veel te warm en hard gewerkt. 
Ze verdienen een flinke bak krachtvoer!




Het tableau wordt klaargelegd.


Hier is ie dan: 
21 fazantenhanen, 16 fazantenhennen en 9 eenden (een onderweg verloren)


Ben en een hele leuke heer op hoge leeftijd. 
88 jaar en doet nog volop mee. 
Ik had hem bij het eten gevraagd of hij nog niet moe was of ergens last van had. 
"Nee hoor ik loop zo nog een jacht" was zijn antwoord. 
Nou, zo wil ik ook wel oud worden........


Een paar mooie foto's van het "koningswild"
boven: de mannen


De vrouwen


en de eenden (ook mannen)


Deze viel tussen alle fazanten op. 
Hij is erg zwart van kleur, ik heb me laten vertellen (wijsmaken) dat dit een bosfazant is. 
Hij is ook kleiner als de rest.....


Het eerbetoon aan het wild. 





Toch altijd een kippenvelmomentje....


En dan een afsluitende toespraak door Ron


De fazant heb ik gekregen en de eend heb ik geschonken gekregen. 
Lief he? 
Ditmaal niet als trainingswild maar voor op het bordje.
Er is me goed uitgelegd hoe ik deze mooie stukken wild moest slachten. 


Nog even nagenieten van de filmpjes en foto's


Het jagersfeestmaal


Het was voortreffelijk en ook de 5 toetjes die je voor je neus werd gezet. 
Dat wordt komende weken "Sonja Bakkeren" 


Tja..... omdat ik goed heb geluisterd hoe je de beestjes moest schoonmaken om een lekker stuk vlees op je bord te krijgen moeten we die theorie nu ook in de praktijk gaan brengen. 

Ik heb toch hulp gezocht bij mijn moeder en samen hebben we de de beestjes van hun borstjes ontdaan. 



Het is toch even wennen hoor......





Het lukt me nog niet om het vel zo mooi ervan af te krijgen dat je deze kunt gebruiken voor een dummy. Ik geloof dat ik toch maar eens bij een jager op cursus ga....
"Hoe ontdoe ik (NETJES) een fazant of eend van zijn vel" 



Het resultaat mag er zijn: 
Boven: fazant 
Beneden: eend


Hmmm.... ze hadden mij gezegd dat je bij het eend het vet eraan moest laten. 
Ik heb geen vet gezien....
Toch de volgende keer nog maar eens navragen.


Het was een geweldig dag met heel veel leuke mensen, erg gezellig en ontzettend goed verzorgd. 
Ik mag me de volgende keer komen bewijzen met hond, want ik heb natuurlijk erg opgeschept over Amber. :-))
Nu moet ik het gaan waarmaken. 

Bedankt JAC, voor je uitnodiging het was een onvergetelijke dag en ik kom graag terug. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten