Pagina's

dinsdag 5 februari 2013

1ste training in februari

Het was te merken dat het weer afgelopen zondag aan de betere hand was, alhoewel je het nu weer niet kunt zeggen. De weergoden laten ons de laatste tijd in de steek, vooral het zonnetje.

Een mooie opkomst 11 honden, goed verdeeld over jeugd en gevorderen. Lekker gewerkt en ik hoop dat de leerlingen natuurlijk iets ervan hebben opgestoken.

Uiteraard is er weer een hele fotoreportage van de training gemaakt door Christiaan, alweer prachtige foto's. We worden verwent met zo'n "hof-fotograaf".
Mijn dank is immens groot, want anders kon ik deze blog niet aanvullen.

We beginnen met foto van de dag, ditmaal een moeilijke taak want er zijn prachtige foto's gemaakt.


Foto van de dag:


Haddock
(ik ben even het ras kwijt?!, volgens mij Epagneul Francais)
Een prachtige hond, het ras begint mijn hart te stelen.
Een mooi werkende hond, ondanks dat hij nog zo jong is.


Een aantal groepsfoto's tijdens de warming-up




Daarna werd de oefening "staan" ingezet.
Een moeilijk onderdeel, omdat de honden meestal gewent zijn om te zitten, volgen of down te liggen.
Dus even een vreemde en onwennige oefening, maar ohhhh zo belangrijk.
Ik heb met Amber voorgedaan.
Als ik het commando "Staan" tegen haar zeg, zal ze geen vin verroeren, ondanks dat ze door iedereen wordt afgeleid en geroepen. 
Op mijn commando "ga maar", mag ze vertrekken.
Handig in het veld als ze opeens "voorstaat", dan kan ik (hoop ik) tot bij haar gaan, om vervolgens op mijn commando het wild "uit te stootten".

Ook op shows en bij de dierenarts is dit een welkom als de honden netjes blijven staan en worden betast.


Uno bij de oefening "staan". Je ziet dat hij de neiging heeft om te gaan zitten


Lara.....netjes


Freya


Nickel, mooi!!

Om het "voorstaan" een beetje uit te lokken en het 'mooi staan' te bevorderen had ik een oefening bedacht. Ik heb eerst wat moeten knutselen.
Ik heb een fazantendummy aan een koord gemaakt om te ritselen in de struiken, in de hoop dat de honden gingen staan.
Nou ja............niet echt gelukt. Dat gaat beter met echt en levend wild (bijvoorbeeld in een kooitje)


Skipp...


Daar staat de gek met de vishengel......
Nickel staat in ieder geval mooi


Lucky vond het een mooi speelgoedje


De aandacht is er bij Haddock


Ook Sophie vond het interessant


Brutus vond er niets aan.......erg saai!!
(Claire ook....)


Een waterhond kan niet "staan" zoals een staande hond. Aandacht vond ik voldoende....

Daarna heb ik iedereen flink aan het werk gezet door veel zelfstandig apportjes uit te voeren.
Claire, Danny en ik liepen rond om te helpen.


Freya (KM)


Lucky


Boven en onder Sophie




Boven Jikke


Haddock


Freya


Jikke


Lara


Uno


Freya


Lucky


Daarna heb ik de jeugd naar een ander veld gestuurd waar ze door konden oefenen met apports en voorkomen. De gevorderden mochten de 8 lopen en vooruitsturen.


Jikke, op kort apport met konijn (dummy)


Jikke 8 lopen



Ellen met Amber, 8 lopen.
Echter Amber kwam al snel naar mij ....


Freya

Boven: los
Onder: voorruit sturen door Hildegard 



Boven en onder Jikke

Het veld waar de jeugd naar toe gingen is iets lager gelegen.
Ze dienen dan een glibberige stijlen trap omlaag te lopen.

Een extra oefening om je hond onder controle te houden.



Cecile en Skipp


Bas en Sophie


Kevin en Lara



Kort apport te land.
Brutus en Ik.
Ik deed die oefening even zelf, want Brutus komt toch mij de dummy brengen.


Een hond naar mijn hart, hij wil beide dummy's mij brengen....hihi



Ook bij Amber voer ik de oefening zelf uit.


boven: Nou, Nou dat was een heel worstelgevecht alvorens we Jikke down hadden. 
Ze had er helemaal geen zin in. 
Uiteindelijk........

Onder: Nu krijgen we een aantal prachtige foto's van een aantal honden.


Lucky, met een halter om.


Skipp



Boven en onder: Brutus






En als laatste deze foto van Haddock.
Het was volgens mij een vermoeide training geweest.

Dank jullie wel voor jullie komst. Hard gewerkt, super!!
Carnavalszondag geen les, de week erna gewoon weer lekker trainen!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten