Pagina's

dinsdag 5 maart 2013

1ste training in maart.....

Voordat de les begint staan we nog allemaal lekker de kletsebetse en te wachten dat iedereen er is.
Het gesprek onderling ging er voornamelijk over dat de meeste het moeilijk vinden om de hond onder appèl te houden tijdens een wandeling. Dat de hond geregeld hem peert...........

Dit is ook het moeilijkste van een jachthond. Een jachthond wil alleen maar jagen en gaat zijn neus na. Als hij iets in zijn neus heeft dan is ie ook weg!!

Maar het is onder controle te krijgen, door héél consequent te zijn. En niet alleen dat, je moet je hond kunnen lezen......zijn gedrag, zijn houding en zijn doen. 
Je moet je hond voor zijn, dus op het moment dat je ziet dat hij iets in zijn neus heeft, dien je zelf al alert te zijn en hem onder appel te houden.

Wat ook belangrijk is, één keer een commando geven, en zo 'n commando geven dat je het ook meent!! 
Want als je meerdere commando's geeft denkt de hond "na de 5e keer kan ik ook luisteren"......en doet het vervolgens nog niet. 
Dit komt omdat je zelf niet consequent bent. Dus als de hond niet luistert, ligt niet aan de hond maar aan de baas!!

Deze commando's dien je niet alleen te geven als het al mis gaat, tijdens de gewone oefeningen zoals zit, down, wacht, plaats.........wordt het commando 1x gegeven, daarna actie door de hond. 
Weigert hij wordt een hand erbij gebruikt (let op geen commando, dit is al gegeven!!)
Wees hier consequent in. Dit is de basis van het onder appèl krijgen

Nog een tip: tijdens een wandeling laat je ze vaak voorkomen, ze niet zomaar laten gaan. Maak hier oefeningen van. Laat voorkomen op 5 meter, 10 meter, 15 meter, 60 meter en wissel hier mee af. 
Maar wees consequent, voor komen is voorkomen!!! Geef niet op!!! 
Raak niet in paniek, blijf gewoon staan en wacht totdat hij komt. (je kunt ook een andere kant oplopen, maar niet de kant waar de hond is, loop van hem vandaan, begin hier zo vroeg mogelijk mee als pup!)
Doe dit niet de hele wandeling, laat ze ook lekker vrij rennen (zonder commando's).

Dit alles heb ik geprobeerd om in een les in te passen, dus deze training was het voornamelijk 

Consequent luisteren!!



Foto van de dag:


Lara van het Zonnebeekbos.

Lara verdient een ereplaats. 
Tijdens de les was ze zo ondeugend en luisterde om de verdommenis niet, dat ik heel boos ben geworden en haar heb overgenomen. 
Ik heb haar laten luisteren.
Ze heeft eigenlijk het voorbeeld gegeven hetgeen ik boven heb beschreven.
Door duidelijk te zijn luistert iedere hond.



We beginnen uiteraard met een warming up:

Volgen, zitten, down, plaats, zit, volgen.....


Rondje om de hond


Over de hond stappen.



Zo af en toe wisselen we ook van baasjes. De honden krijgen dan een nieuw baasje :-)



De reden is om "het gevoel" te optimaliseren.
Gewoon voelen hoe een andere hond het doet.


Jos met Nickel



Down liggen, Skipp en Amber


Freya KM


Freya GM



En daar gaan we van start.
De oefening van de dag....... het onder appèl krijgen.

De oefening gaat als volgt: we zetten de honden in modus "zit" en de baasjes lopen zo'n 10 meter van hun vandaan.
Daarna worden ze om de beurt geroepen "kom voorrrrrr"
De rest blijft netjes wachten.......


Modus "zit en wacht"


Kom voorrrrr Freya


En kom voorrrr Meggie



Nickel


Lara werd even vastgehouden door Claire.


Skipp, hij doet dit altijd in volle enthousiasme, hij springt naar zijn baas.


En nu "ZIT"


En nog eens.......


Lara: " Kom Skipp spelen, dat is veel leuker"
En die Skipp blijft netjes liggen. Knap hoor!
Skipp deed het deze les voortreffelijk, dat mag ook gezegd worden.


Oh Oh Oh MAMA IS BOOS!!!
De maat is vol, na 3 a 4 keer geklierd te hebben ben ik boos!!
Hier met die hond!!!


De uitstraling die ik op dat moment heb heeft duidelijk zijn invloed op Lara.
Ze komt voor (ze waagt het niet om ervandoor te gaan) en gaat in plaats van netjes te zitten helemaal down. (ik help haar dan om te zitten)
Totale overgave!!


Ook hier weer. Luisteren en volledige overgave!
(toch een beetje erg, hihi)

Meestal als ik zo'n bui heb is iedereen stil en heeft dit niet alleen een uitwerking op de hond waar ik mee bezig ben, ook de baasjes. Achteraf wordt ermee gelachen en gegekt. 
Ik werd zelfs aangesproken met "ja juffrouw" hihi



Lara was hergeprogrammerd en deed het daarna ook voor Kevin. 
Ze haalde het niet meer in haar hoofd om nog ondeugend te zijn.


Wat ben ik dan toch blij dat het weer gelukt is......


En ook Kevin......


Ellen mocht met Amber trainen.
Alleen is Amber zo gefocust op mij dat ik achter Ellen moet gaan staan. 
Ik geef Ellen het gevoel dat zij dit helemaal alleen kan......ze is pas 10 (bijna)





De oefening werd voor de gevorderden honden wat moeilijker gemaakt.
Halverwege dienen ze op commando te gaan zitten, dan weer voorkomen.


Nickel twijfelt ......zit Nickel




Bij Axel hoeft dit nog niet, hij dient gewoon netjes naar de baas te gaan


Axel.




Boven en beneden.
ook Axel moets even geherprogrameerd worden. Hij luisterde pas na 7 commando's.
Nadat ik Axel onderhanden had genomen, na 1x........ (ik had mijn dag :-))
Goed oefenen Paul!!


Na deze oefening wordt het tijd voor apports.
De groep werd gesplitst, jonge honden en gevorderden.


Ik had aan de gevorderen gevraagd wat ze graag wilde doen en waar ze problemen mee hadden.
Er werd geroepen; Volgen, negeren van dummy's.
Oke?? dan combineren we deze oefening in het lopen van een 8, in combinatie met dummy's gooien.


Jos met Meggie


Cees en Nickel, je zit de konijendummy voor hun liggen


Jos en Meggie


Cees en Nickel


Freya...die de dummy erg interessant vindt.


En zelf ook maar eens proberen. Ellen is de werper.



Ze moesten de dummy dus negeren.


En nu los volgen en negeren.


Joehoe.....zitten we in dromenland........

Daarna werd een dummy gegooid voor hun neus, negeren. 
Een rondje om het paaltje en daarna apporteren.


Boven en beneden: Freya





Boven en beneden: Nickel



Boven: Freya (Heidewachtel of te wel KM)


hihi Ellen met Amber.
"Pak vast"
Schattig hè?

Aan de andere kant van het terrein waren de jonge honden bezig met apport:
(nog met lange lijn)


Axel


Kevin en Lara (Lara ziet weer iets in de bosjes......)


Lara.
Ze heeft over 2 weken aanlegproef van de NGMV, ben benieuwd hoe ze het daar doet. 
Ik ga mee als supporter.......en fotograaf!


Paul en Axel


Boven en beneden Lara


Ze loopt over de dummy heen......kleine ondeugd!!


Skipp


Broer en zus in gesprek.
Lara ontgaat niets........

Voor de gevorderden had ik het wat moeilijker gemaakt. De eerste oefening waren 2 apports achter elkaar, daarna 3 apports achter elkaar.
Hiermee bedoel ik dat ik 3 dummy's tijdens een apport gooi en deze dienen ze alle 3 om de beurt binnen te halen.




Prachtige foto van Amber.
Amber vind dit werk zo leuk, ze stort zich hier volledig op.
Die ogen....... helemaal gericht op haar doel!!



Al rennend pikt ze dan ook die dummy op.
Ze is zo snel......



Freya


Meggie




Nickel


Een mooie aanname van Cees.


En dan nu boven, onder en volgende.
Het baasje was zo trots op Freya dat ze de apports zo mooi deed.
Ze glunderen van top tot teen, mooi he?
Daar doen we het voor, trotse baasjes en leuk én goed werkende honden.



Het was weer een mooie les. Goed oefenen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten