Pagina's

zaterdag 14 december 2013

Jachtdag in Lanakerveld (Maastricht)

Maastricht?? Zul je afvragen?
Ja ook in Maastricht moet er gejaagd worden. Afgelopen week heeft nog in de krant gestaan dat de vos in de binnenstad regelmatig wordt gespot. Dit wil zeggen dat het vossenaantal de spuigaten uitloopt en de vossen hun voedsel gaan zoeken in de binnenstad.
Het voordeel is dat er geen rat of muis meer te bekennen is in de binnenstad, maar dat weegt niet op tegen de ziektes de vos met zich meebrengt.
Er zal gejaagd moeten worden op de vos, om weer een goede balans te krijgen.
Wij mogen niet jagen in de binnenstad, laten we dat voorop stellen. Daarom wordt er een goed wildbeheer gedaan in de weilanden en akkers rondom Maastricht.
Vandaag deden we Lanakerveld aan, gelegen aan de grens van België.

Richard Ramakers had me gevraagd om nog een aantal honden te regelen, dat heb ik genoeg.
Vandaag een speciale jachtdag want 3 van mijn cursisten en hond gingen mee als drijver. Dat is dan toch erg prachtig als ze hun lessen in de praktijk mogen brengen.
Iedereen vond het natuurlijk een beetje spannend, dat heb ik ook nog altijd aan het begin van de jacht.

De camera is weer mee en ik moet zeggen de fotosessie is geslaagd. Vooral op één moment ben ik erg trots. Amber, Ik (en de camera) hebben oog in oog gestaan met een vos. Een uniek moment en ik heb dit kunnen vastleggen met mijn lens.




We verzamelen ons bij de hoeve " Poshoof"


Op weg naar de eerste drift. 
Alle driften werden te voet afgelegd, we hebben dus heel wat km in onze benen zitten. 


Als eerste gingen we een stuk mosterdzaad uitdrijven en daarna "olifantengras"
Dat is dat hoog gras in de verte.
Een boer had met dit Olifantengras grootse plannen, hij wilde dit gaan gebruiken als alternatief "stookhout"


Maar eerst het mosterdzaad, hier zien we Theo met Boes.


De andere 3 batjes, achter Brutus, Jikke en vooraan……Amber



En hier is Freya, en dan is het theekransje compleet


We hadden veel honden, ik geloof 8. 
En we hadden 5 schutters



Boes die netjes zijn werk deed.


"Huh….. zei de baas iets?"


En weer lekker aan het werk.


Dit is het Oliefantengras. 
Richard zei; : je moet je voorstellen dat je nu op een olifant zit en jaagt op leeuwen en tijgers.
Nou……. we hebben met zijn 4e hier doorheen geploeterd. Het was alsof je door de rimboe liep.
We hebben geen leeuwen gezien, de jagers hebben wel drie kleine leeuwtjes (vossen) gezien, maar niet kunnen raken. 




Hier staat Jeroen met Jikke aan het begin van het Olifantengras.
Daarna heb ik geen mens meer gezien. 
Door deze flinke dekking was je op jezelf aangewezen.


Af en toe zag ik Brutus en Amber zich bij me melden.
Ik werd alleen maar melig tussen dit oliefantengras. (Stoned)
Ik kreeg de slappe lach, mijn armen en benen voelde ik niet meer. 


De camera was een beetje nat geworden.
We hadden de honden voor dit Olifantengras gezet, de foto is een beetje waterig geworden. 



Wachtend op instructies.
Jeroen die dit événement ook vastlegt. 


Theo en Boes


De andere jagers komen natuurlijk ook op de foto.
Rechts zien we een Duitse langhaar, een behoorlijke teef. 


Het triootje 


Nog een hond, Kleine Munsterlander.
Deze kwam aanstormen toen een van de jagers een aangeschoten Canadeese gans van zijn lijden had verlost. 


hihi …die oren. Leuk hè? 



Een stukje aspergesveld. 
Hier mocht de Duitse Langhaar even in spelen.


Een prachtige actiefoto.


Hier is volgens mij een vos gespot, maar ontsnapt


Drijvers in linie. 


Hier is dan, DE foto!!
Amber in oog en oog met de vos. 
Ze staat een tijdje voor, de vos weet zich geen raad en uiteindelijk springt Amber hem in zijn nek. 
Even een gevecht, Brutus erbij en Amber jaagt hem uit het veld. 
Helaas hij ontkomt het schot en is deze vos ons te sluw af.
Hij heeft Amber, Brutus en het schot overleefd. 



Dit blijft mooi. Een kappelletje op een kruising. 





Christian gaat zich wat bidden….. 

Even strategisch-overleg, hoe nemen we het volgend veld.


We zijn er klaar voor, Hop Hop Hop Hop


Niet schrikken Christiaan, ….. ik ben het maar. 


Jikke. 


Freya. 
Een aantal velden waren bestrooid met klak.
pfff….. dat stinkt en de honden zien dan verschrikkelijk uit.
Thuis wacht hun een wasbeurt.


Dag Jikke….


Richard heeft de vos geschoten. 
Die is binnen! 
We hebben er trouwens 8 gezien, 1 geschoten.



Ik had nog eens getracht om Amber de vos te laten apporteren. 
Die schudde de vos alleen nog maar meer dood dan dat ie was. 
Een Apport zat er niet in.
(Doet ze normaal noóit)


We zaten in de volgende drift. Net gestart en Brutus die spurt op de dode vos aan, die we even ter zijde hadden gelegd.
Die had zo iets "Vrouwtje, ik breng je de vos met alle plezier. Ik wil dit wel voor je doen"
Amber als de pinken erbij en wilde toen opeens wel.

Jammer Amber, Brutus loopt met de eer weg.


Prachtig he, onze knaap!



Snel mijn handschoenen aangedaan en de vos aangenomen. 
De honden Down en Plaats gelegd.


We kunnen weer verder, Sorry voor het oponthoud. 


Een groep Canadeese ganzen.


Freya had hier nog een fazant uitgejaagd. 
Brave hond!




Brutus

Tja en zo zien ze er dan uit na een kalkbad.



Amber



Nogmaals Brutus


Even een overleg. 


En inmiddels komt Christiaan met Freya ook terug van de drift. 


En hier is onze punker, Freya.


Hoe zielig kun je kijken na een kalkbad.


Jikke natuurlijk



De laatste drift, lijnzaad.
Geen vos in dit stuk.


"We gaan naar huis", denkt Jikke


In samenhorigheid lopen ze naar huis. 


Freya, lag voorop en spotte nog een fazant. 
3 honden als gekken erachter aan. 
De Duitse Langhaar, Freya en Brutus. 


Hier komen ze terug.


Brutus



Jikke vond zich nog niet vies genoeg en ging een berg zwarte aarde opzoeken.


Het plateau
Een canadeese gans en een vos.



Even op de foto met Guus Gans…...


De 3 musketiers-Münsterlanders
vlnr Freya, Amber en Brutus


En nu samen bij Rinus de Vos. 


Als afsluiting een heerlijke kop soep, kerstsoep, mmmm (die ga ik maken)
Stokbrood met allerlei lekkernij 


En ja…… ze hebben me ook op de foto gekregen. 

Richard, heel erg bedankt voor de uitnodiging. Het was super leuk en leerzaam. 
De honden hebben heel goed werk geleverd en daar ben ik toch een beetje trots op.

We komen graag nog eens…..





Geen opmerkingen:

Een reactie posten