Pagina's

maandag 9 december 2013

Jachtdag in Terlinden (gehucht bij Noorbeek)

Met jagers uit de omgeving Kerkrade en omstreken heb ik een jacht mogen meelopen in Terlinden (Noorbeek). 
De omgeving ken ik als mijn broekzak, want hier heb ik al vaker gejaagd. Niet op dezelfde jacht, maar bij de buren.

En zo wordt mijn olievlek steeds groter, ik mag steeds vaker mee op jacht. Erg leuk en waarvoor mij dank!



GOD ZIJ MET ONS……
(dat hoop ik ook…)



Ook nu weer mogen Amber en Brutus mee op jacht. 
Met Brutus vind ik het steeds weer even spannend.
Luister hij……. of luister hij niet?
Maar ik moet zeggen, ik vind hem steeds meer voorruit gaan en hij luister als een vinkje.
Ook met de reuen onderling ging het voorbeeldig. 



We hadden veel honden tijdens de jacht en van alle soorten. 
Hierboven een Visla van maar liefst 11 jaar! 
Een oude rot in het vak.




Ook deze kleine schattige terriër van 11 maanden deed lekker mee. 
(ze gaan deze opleiden voor het everzwijn, pfff dapper hoor!)


De jagers in conclaaf...



Ben met zijn Epagneul Breton


Visla op scherp...


De honden worden deels los en deels aan de lijn voor gejaagd. 


Vooral op de haas werden ze aan de lijn gehouden. 
Ik denk dat dit komt omdat er in de buurt een weg was en niet alle honden hazerein zijn. 



Wachten voor het startsein om een akker te belopen


Een vossenhol en die kleine terriër erin.
Die heeft behoorlijk wat lef.


Tijd voor een break.
(Amber staat al bij de Volvo, op een of andere mannier haalt ze altijd onze auto uit de groep. Frappant!)


Even een technisch onderhoud aan een geweer, deze was vastgelopen. 
Voordat ze hieraan het rukken, plukken en duwen waren hebben ze eerst de patronen geschoten die erin zaten. 


Aahhhh……. een jägermeister, dat gaat er altijd in!


Ook nog een Drentse Patrijs erbij. Ook een veteraan.



Boven en beneden; de terriër 
Schattig he?


Dat zo'n klein beestje geschikt is voor het everzwijn. 
Erg stoer hondje!


Harald, bevriende collega makelaar en taxateur. 



We zaten op het plateau van Noorbeek, tussen Bergenhuizen, Banholt en Terlinden. 
Hier waait het behoorlijk, brrrrr


Het zijn wel een stel "auw hoeren", hahaha



Daar gaan we naar de volgende drift.
Oh by the way……. nog niks geschoten.
Een vos gezien, die is ontsnapt. 
Fazant ook gespot.


Nu een stuk weiland, eveneens niets, nada……….



We hebben zelfs een stuk aardbeienveld belopen. 
Hier moesten de honden aan de lijn, omdat zij anders de plastiek stuk maakte


Mooi gezicht.


En dan is het pauze!
Voortreffelijk verzorgd met erwtensoep en hotdogs.
Nou!! Dat gaat erin als warme broodjes, mmmmmmm


De Drent


Smullen….


Hier een groep Meeuwen in combinatie met spreeuwen. 
Ze maakte er een mooi showtje van. 


En OP !!


De volgende drift was een grote speelplaats.


Een flinke dichte dekking 


De honden waren nauwelijks zichtbaar. 


Boven Brutus



En Amber…...


Het was een heel hindernis parcours


En dan het moment van de dag (voor mij dan).
Amber staat zeer vast op een haas. 
Als je goed kijkt zie je de haas zich drukken. Dat bruin bolletje in het midden van de foto is een haas. Deze ligt onder de bramenstruik.
Ik sta zo'n 2 meter van haar af en geef het commando wacht!!
Ondertussen roep ik een van de jagers dat Amber voorstaat op een haas.
Hij snelt naar me toe en op het moment dat het kan, zeg ik "Toe maar" en Amber stoot de haas eruit.
Brutus stond vlak naast me. Die moest ik ook nog onder appel houden, zodat hij het feestje voor Amber niet bedierf. 
Brutus luisterde heel goed.
De haas was het schot ontkomen. 



Er zijn nog enkele konijnen gezien en ook nog een ree. 



Amber


Brutus



Amber


En weer Brutus



Hier staat Amber nogmaals voor op een konijn, ook deze was er als een speer vandoor.




Uiteindelijk hadden we toch succes, een Konijn.


Deze werd in de hol der leeuwen gegooid. 
En dan willen natuurlijk heel veel honden apporteren. 
Dat ging nog maar net goed….. anders hadden we 2 konijnen gehad.


En wordt het konijn afgegeven aan de baas. 



Wat een verhalen…… over dat ene konijn :-))


Brutus had het warm…… en verkoelde zich in het gras. 


Tja….. volgens mij geven de jagers zich over?!



En als klap op de vuurpijl werd er nog een duif geschoten.
De honden waren los en stormde met zijn alle naar de valplek.


De meest ervaren hond kon apporteren. 


Het was een heerlijke jachtdag, mooi weer, schitterend terrein. 
En goede wildbeheersing, wat betreft de vos. We hebben er maar 1 gezien en niet geschoten.

Dank jullie voor de uitnodiging en graag tot ziens. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten