Pagina's

maandag 20 augustus 2012

KNVJ-proef Haaften 2012

Zaterdag 18 augustus was de KNVJ-proef in Haaften. Deze proef wordt georganiseerd door 3-tal rasverenigingen Grote Munsterlander (28), Vizsla (36) en Epagneul Francais (1).
De schitterende lokatie is gelegen in de uitwateren van de Waal, genaamd de 'Crobse Waard', deze dag kan alleen worden mogelijk gemaakt door de grondgebruiker, de jachthouders, stichting behoud Natuur en Leefmilieu, beheerscommissie Rivierland en natuurlijk niet te vergeten de keurmeesters, vrijwilligers, helpers en de deelnemers.

Het kwik heeft 34 graden aangegeven, echter met het windje was het goed uit te houden in de "Crobse Waard'.
'Mijn team' waaronder de honden Brutus, Freya en Abby von Cayer Blanck hebben het goed gedaan! Ze hebben dan wel geen diploma-tje mee naar huis genomen, alleen al dat ze er zijn verdient al voor mij een 10. Het is voor de honden en eigenaren een goede ervaring geweest.

Ik ben SUPER trots op jullie.
En vooral op mijn kleine nichtje Merel (11 jaar!!) die toch het hele parcours met Brutus heeft gelopen verdient nog eens een extra complement!
Wat is ze stoer geweest met de dominante reu Brutus. Merel Brengt hem toch eventjes voor en pakt hem heel goed aan.
Ik denk dat Merel samen met Brutus het nog ver gaan schoppen en dat op deze jonge leeftijd.......

De punten die de hondjes  ' von Cayer Blanck' volgen nog, ik weet ze eerlijk gezegd niet meer zo uit mijn hoofd.
Alleen de punten van Amber weet ik nog. Amber heeft haar C-diploma gehaald, het Markeren was niet  volgens de regels. Ze maakte een te grote bocht en kreeg een 0, waardoor haar B-diploma langs haar neus ging.
Ze is me wel netjes en in een vlot tempo de eend komen brengen, jammer.

En nu de foto's. Deze zijn allemaal gemaakt door Christiaan, waarvoor mijn dank.
Omdat de proeven vrij vlot achter elkaar gingen was ik zo blij dat Christiaan deze taak tot zich heeft genomen. Ik had me zó voorgenomen om ook voor de vereniging (voor op de site van NGMV) foto's te maken, maar ik had het wat druk met "mijn" hondjes. Er zijn kliekjes gemaakt maar voornamelijk van de "Cayer Blanckjes".

Het verslag:


Het werkmateriaal voor de KNVJ-proef Haaften


Onze eerste toegewezen proef was al meteen "apport over diep water". Amber en Ik mochten als allereerste starten, JEMIG!!
Vorig jaar had ik op dit plekje zo'n knijp of ze het nu wel of niet zou doen!? En was zo blij dat ze het deed, kans op een B-diploma die ze ook nog had gehaald!
Toch met wat spanning ging ik de dijk af, met in mijn achterhoofd dat ze het wel zou redden.


Daar gaat ze......
Amber had gezien waar de hulp de eend had gelegd, dat was een meevaller......


Ze komt heel netjes terug, er lag wel een heleboel kroes en planten in het water. Dus ik praatte haar eromheen. Dat had ik niet moeten doen het koste me 1 punt. 
Ik geef altijd goede raad weg en zeg altijd tegen mijn cursisten "proeven gebeurd in stilte, zo weinig mogelijk commando's geven"
Een 9 was het uiteindelijk resultaat (de spanning denk ik)


Merel en Brutus


Tijdens het oefenen heeft Brutus een aantal keren "over" gezwommen, maar met de proef liet hij het afweten.


Merel mocht hem nog eens inzetten en volgens mij ging hij toen over, maar kwam terug zonder eend.
Als we nu langer op de dijk waren blijven kijken en er waren meer mensen voor ons geweest dan was het zeker gelukt. Brutus kreeg een 0 en dat vond Merel niet leuk. 
Dit gebeurt de meest ervaren hond wel eens, dus dit is helemaal niet erg!


Daar komt Hildegard met Freya de dijk af.


Freya had er geen zin in. Dit hebben we ook niet zo vaak geoefend.


Jammer, volgend jaar gaat het lukken. 


Vlak erna was Gitte met Abby aan de beurt.
Abby kijkt helemaal gefocust 


"oh ze gaat over, ze doet het, ze gaat", zegt Gitte


De spanning is aan haar af te lezen. Het mooiste was dat ik op de dijk aan het kijken was. 
Ze was de hele tijd aan het omkijken naar ons. Alsof ze een bevestiging zocht; "kijk ze doet het, zie je het" en dan klapte ze weer in haar handen, haha. 
Ik dacht maar steeds "Gitte hou je aandacht bij de proef".


Abby komt naar Gitte toe. 
Ze zit nog steeds goed in de race........


Totdat Abby naar wat aanmoedigingen toch besloot om het niet keurig af te geven.


Oh jee, controle van de keurmeester. Als de eend beschadigd zou zijn geweest, was Abby gediskwalificeerd. Gelukkig doet Abby dit niet en is ze zacht in haar mond.


Daar gaan ze, Gitte met een kont vol met modder!
Ze was namelijk gevallen aan de rand van het water toen ze Abby aan de staart eruit trok!

Volgende proef was "aangelijnd en los volgen" en " vooruitsturen en terugkomen op bevel"


Oh, oh, oh dat vond ik persoonlijk geen voldoende. Amber was weer aan het stuiten en liep los niet mooi naast me. De keurmeester was coulant een 7.


Dit ging goed ondanks de grote bocht bij het terugkomen, 10.


Abby......ging prima een voldoende.


Ook voorruit sturen en terugkomen op bevel heel netjes.


Netjes!


Ik weet het niet meer........ kwam ze nu terug of duurde het nu te lang??


Uitleg van de keurmeester.


Merel haar spanning is te voelen......


Dat ging echt grandioos goed, zowel los als vast.


Kijk eens wat een bochtje, netjes hoor!
Goed onder appèl. Proef goed voor een 7.


Oehhhh........ toen heb ik me achter een auto moeten verstoppen. 
Ik zag dat Brutus mij aan het zoeken was. Kijk die Merel eens....... als dat geen passie is!!


En nog eens "VOOORUIT!!!"
Toen glipte hij achter Merel langs en kwam richting onze kant op. 
Gitte stond bij het hek en heeft hem terug gestuurd naar Merel. Waarna Brutus gewoon netjes naar Merel ging. Toch nog een 6je


Da eventjes rust........ wachten op markeren.


Goede inzet van Hildegard en mooie start van Freya.


Halverwegen draaide Freya terugwaarts


Gitte met Abby. Lijntje om de borst, dat mag, kost 1 punt. 
Soms kun je beter op safe spelen met deze proef. Want als hij inspringt en je krijg de hond niet binnen de 5 meter ingehouden dan heb je een 0, met de kans dat de hond toch de proef goed afwerkt.
 Krijg je hem ingehouden op 5 meter, dan is de kans bij een goede afwerking dat hij toch nog een 8 krijgt. 



Abby heeft de eend helaas niet binnengehaald


Jammer.......next year!


Jemig wat een foto..... het is dat je de passie van Amber ziet......


Helaas pindakaas! een 0!!
Ondanks dat Amber de eend in een speer haalt en terugbrengt met een goede afwerking.
Ze maakte de bocht te groot en ging met haar neus werken en dat mag niet met markeren..........
één lijn heen, één lijn terug!!



Zelfs de afwerking kon er mee door!


Brutus......


hihi, je ziet dezelfde passie in hem als zijn moeder! (grappig)



Hij maakt exact dezelfde fout als zijn moeder, verdorie!!


En komt met de eend terug, maar ook een 0. 
Ik had het merel toch echt gegund al was het een 6........



Leuk he?


Wachten bij de proef "verloren apport te land"


Hildegard met Freya komen terug zonder eend, dat is niet goed!


Gitte en Abby komen terug zonder eend! 


Merel aan de beurt (duim, duim, duim)


"zoek verloren!!"


YES!!! Een blij gezicht en een eend in haar handen.
Een super dikke 6


Dit vind Amber echt helemaal het einde.
Een 9, een punt aftrek ze kwam niet netjes voor me zitten, maar naast me!
Slordigheidsfout, mijn schuld.

Bij het uitzicht liggen hebben we Brutus en Amber naast elkaar gelegd. Echter Brutus was in het begin dwars, maar Merel pakte hem hard aan. Twee minuten duurde lang. Toen we ze gingen halen stond Brutus, maar zodra hij mijn kwaad gezicht zag ging hij snel 'down'. hij was niet van zijn plek geweest wat hem toch nog een 6je opleverde. Amber 10.

Bij Abby ging het ook niet goed, ze ging meer als een meter vooruit waardoor ze een 0 kreeg. Jammer want ze kan het echt wel!! Freya een dikke 10!
De laatste 2 proeven zijn in zicht. Voor Brutus en Amber zit er nog een C-diploma in.

De proeven 'apport te land" en "apport uit water" werden gecombineerd.


De werper met konijn


Tja en dat is dan erg misleidend als achter je een hele bak met allemaal konijnen liggen.
'Dan pak je natuurlijk die kortbij liggen, dan hoef je niet zo ver te lopen met dat warme weer', denkt Freya.



Apport uit water.






Ik weet niet welk punt ze hiervoor heeft gekregen, ziet er goed uit.


Abby. op de foto goed te zien wat er te gebeuren staat.


"het is dat het moet van het baasje, jakkes!"


Dit gaat niet van harte......


het schot en worp


"uhhhh moest ik iets doen?"


"oh ja de eend!"


Met een omweg en veel gesputter naar het baasje........ 6pnt


It's my turn.....


Heel vlot en netjes


Een 10 omdat het voltjes ging, zei de keurmeester.....


Amber is ingesprongen. 
Maar ik weet haar tegen te houden en vervolgens werkt ze de proef keurig af.




Een 8 geloof ik.....


De laatste spannende momenten......


Gaat er recht op af, ruikt aan konijn, pakt het op......


Brutus komt in de richting van Merel, laat het vallen, gaat plassen, vergeet het konijn...


Wordt teruggestuurd door Merel. Helper helpt


komt vervolgens het konijn brengen. Helaas.......0.
MAAR.....Brutus heeft het konijn gebracht!! En dat telt nu even....


Tja...........


Brutus ziet de eend vallen, maar helaas hij pikt hem niet op.
De eend drijft verder en Amber heeft hem uiteindelijk eruit gevist.


Daar ligt de eend nog in de verte. Met wat aanwijzingen had Amber hem te pakken.

Ondanks het geringe resultaat van de pupillen ben ik erg trots op hun en de baasjes. Ze hebben toch hun eerste proef gelopen met een leeftijd van 1,5 jaar. Knap hoor!!
Goed gedaan, allemaal. Volgend jaar gaat het lukken...........










1 opmerking:

  1. Mooi verslag.
    Ik heb zelf niet zo'n mooie foto's, je hebt er gewoon geen tijd voor als je zelf met je hond loopt.
    Het was een geslaagde dag ook al zijn we niet geslaagd.
    Abby heeft het zeker in zich, alleen kwam het er zaterdag niet uit.
    We hebben genoeg geoefend, ze had de c-proeven in principe kunnen halen. Maar zoals je schrijft, ze zijn nog jong. Die opmerking kreeg ik ook een aantal keren van de keurmeesters.
    Ze is nog speels.
    Volgend jaar beter.
    Abby heeft de dag erna de hele dag geslapen van alle indrukken en ervaringen.
    Het was een mooie dag.
    Groetjes Gitte en Abby

    BeantwoordenVerwijderen