Pagina's

maandag 7 april 2014

Zweetwerktraining, 6 april 2014

Ik kreeg vorige week een mail van Nico (van Juul en Duko) dat hij een reeënvel met poten en kop had. "Wellicht leuk om een spoor te trekken" zei hij.

Ik hapte natuurlijk gretig toe. "Ja Leuk!! Doen we zweetwerk komende zondag!"
Zo gezegd, geregeld en gedaan..... Zweetwerktraining.
Leuk dat je cursisten zo enthousiast zijn en meedenken.

Heel fijn dat Claire en Cees mijn helpers waren. Zo konden we de groep van 10 honden opsplitsen, anders duurde het erg lang alvorens men aan de beurt was voor het zweetwerk.

Ik had besloten om het zweetwerk elders in het bos te doen, we moesten een klein stukje lopen om daar te komen. Het was een prettige en mooie wandeling, dat complement kreeg ik in ieder geval ;-))

Cees nam een groep mee om apporten te doen en bij mij bleven een aantal om te beginnen met zweetwerk en zo wisselen we af. Top geregeld!!

De camera om de nek en ik legde de beginselen uit van het zweetwerk.
Sommige honden hadden het al eens gedaan bij andere was het de eerste keer.
Toch altijd mooi werk, dat zweetwerk. Ik had de sleep getrokken de baasjes wisten niet hoe de route was.  Door enkele papiertjes in bomen te hangen kon je de route een beetje zien. Maar de baasjes waren te zeer met de hond en het werk bezig dat dit helemaal niet opviel.
Toch vind ik het maar knap van de woefwoefkes dat ze instinctief weten wat ze moeten doen. Neus omlaag en het spoor na.
Natuurlijke aanleg!!
En dat hadden ze allemaal.




Bambi
Klinkt altijd zieliger als je de naam Bambi gebruikt.
Ahhhhh.....


John met Jurta als eerste.


Voor Jurta de aller eerste keer.
Ik had al gemerkt dat Jurta een goede neus had.


Hij liep de sleep feilloos. 
ik kon niet anders dan een 10 te geven. 
Uitmuntend resultaat, dat beloofd nog wat John.


"oh dat is wat ik geroken heb?" denkt Jurta



De heren zijn druk aan het werk. 
En Amber maakt een spektakel, ze wil die bok zoeken.
Iedere keer als ik uitlegde dat je dient te zeggen "zoek bok", wilde Amber niets liever dan dat. 
Ik heb Claire naar Cees gestuurd om te gaan apporteren met haar. 
Alleen kwam ze mij het apport brengen.
Gekke hond! haha


Christiaan met Freya.
Ook heel netjes en alles onder controle



Dikke 10!!
Ze hebben al eens een zweetwerkspoor uitgelopen. 
Absoluut niet verleerd


Theo met Boes. 


Even klauteren...
(Gratis sportles bij Hondentrainingen Von Cayer Blanck)


Boes was wat argwanend, hij liep het spoor redelijk maar wist niet wat er op het eind te wachten stond.........Bambi dus.... :-))


De honden diende te gaan zitten nadat ze Bambi hadden gevonden. 



Bianca en Jedy


Mooi werk....


Gevonden!!




Jedy wilde veel meer dan het spoor uitwerken, ze wilde apporteren. 


Ze had Bambi ook al te pakken. 



Dan wordt Jedy opgepakt om even haar van het ree af te halen. 
Grappig...


Peter met Freya.....



Ook mooi gelopen en gevonden


Braaf.....


Prins.


Verbijsterend hoe Prins op de cm het spoor naloopt. 


Prachtig gedaan.....


Netjes!


Zoek bok!!


Marielle en Laker



Ze vinden Bambi allemaal hè? hihi 
GEWELDIG



Ook weer netjes zitten


"zoek bok"


Daar gaan ze Roger en Floris



Wat een parcours......
Ik schat 150 meter...... valt best wel mee. 
Voor de eerste keer ver genoeg. 




"hmmmm dat is wat ik rook?!"


Brave Floris.


En last but not least....
Nico met Juul


Juul was wat snel afgeleid maar desalniettemin pakte hij het spoor weer netjes op. 
Nico vond het geweldig, hij zet vaker een spoor uit maar dan weet hij zelf de weg.
Nu zat hij in onwetendheid en moest hij vertrouwen op zijn hond. 
Ook Nico heeft de papiertjes niet opgemerkt ;-)



BRAAFFFF

De rest was al met Cees richting ons vertrouwde terrein gegaan om nog een "creatief" zoek verloren met de groep te doen.


Hier Boes met een fazanten dummy


En daar komt Nico met Juul aan na een pittige weg de trapjes omhoog.
(gratis sportles!!)


Oh ja.... Amber had ook het spoor nagelopen. 
Te gehaast, ze trok me om. Haar even moeten manen dat het rustig moest. 
Daarna liep ze perfect. 


Goed verstopt, Cees!
Lijkt wel op paaseieren zoeken.....

Oeps..... daar valt me een idee in voor volgende week, de week voor pasen!



Laker....."Gevonden...en nu??
Apporteren Laker!!
Vooruit APPORT


Waar zijn die eieren???
Hihi (ben melig volgens mij....)




Nog een apport voor de laatste 2 honden.


Juul



Mooi



Ik kan mijn mond weer niet houden zo te zien.


Amber


Hopaahhh


Brave hond.

Het was een leuke les, ik verheug me alweer op volgende week zondag. 
Tot dan!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten