Pagina's

dinsdag 1 april 2014

2 dagen veldwerkcursus in Frankrijk

Afgelopen weekend hebben we een innoverend weekend gehad in Frankrijk.
Een 2-daagse veldwerkcursus van Ton Slager en Wim.

Ton vroeg ons wat te bereiken of het doel was van dit weekend:

Bianca Kuipers:
Om Jedy meer steady te krijgen en om in de toekomst veldwerkwedstrijd te doen.

Bianca Nuijts-Consten:
Om vooral te leren van iedere hond (en baas) die hieraan meedoet om te kijken hoe een hond reageert op bepaalde situaties (observatie). Tips en handigheid te krijgen om deze weer over te brengen aan andere (praktijkgerichte lessen). En om te kijken hoe mijn eigen hond het doet, of Amber het in zich heeft om veldwerk te doen (nieuwsgierigheid).

Na de kennismaking en doelstelling gingen we het veld in. Een waanzinnig gebied en de weg naar de velden toe zagen we de patrijzen al aan de kant zitten. Wild genoeg in ieder geval.


We starten de dag met "het voorstaan" op een kooitje.
Alleen al dat gedeelte werden we al volgepropt met informatie.
Hoe leer je een hond voorstaan. 
Ik ben begonnen om notities op te schrijven in een boekje, te veel informatie, ik heb het boekje aan de kant gegooid. 



Jedy mocht als eerste met Ton meelopen. 
Je ziet eigenlijk al dat Jedy iets geroken heeft 




En opeens ruikt ze het en wil ernaar toe, maar wordt tegengehouden door Ton. 
Ze moet leren voorstaan.....


Hier staat ze voor, nog met straken lijn


Ton laat de lijn vieren.... ze blijft staan, maar wil er weer naar toe. 



Nu gaat Ton uitleggen hoe je de hond dit kunt aanleren om te laten staan.
Je houd je handen om de achterpoten van de hond, zodat ze nergens naar toe kunnen gaan. 
Samen probeer je dan voor te staan......


Jedy denkt "laat me los, daar zit iets....." 


Kooitje wordt verplaatst om het nogmaals te doen





Nu mag Bianca zelf proberen en je ziet al direct resultaat dat Jedy er rustiger naar toe gaat. 


Met volle aandacht en concentratie kijk en luister ik. 
Zelfs Amber.....


Nu is het de beurt aan ons. 
Amber had de patrijs al snel in de neus


En staat mooi voor, met ontspannen lijn


Nu komt de lijn meer op spanning om dat ze wilde opstootten, maar dat mocht nog niet. 


Van de andere kant bekeken


Nadat iedereen deze oefening had gedaan werd de "Birdlauncher" ingezet.
Je moet het een beetje zien als een trampoline die aan beide zijde wordt ingeklapt (met ruimte genoeg voor de patrijs, maar dat hij niet wegkan). 
Door middel van een afstandsbediening kan de launcher worden opengeklapt en de vogel vliegt weg. 
  

Ton Slager die nog even ons toespreekt


Ons gevarieerd groepje


Bianca


Er was een patrijs geland ter hoogte van de haag.
En deze diende Jedy te vinden



Jedy werd even terug geroepen om haar vervolgens weer in te zetten





Jedy vond de patrijs niet


Hier stonden we op een rij om een aantal patrijzen die op dit land waren richting het bejaagde veld te jagen. Dit is niet gelukt, ze vlogen verder naar een verder veld waar het wat rustiger was. 


Volgens Michel (een franse helper) zou er waarschijnlijk een patrijs zijn geland bij de haag.
Amber mocht aan het werk.


Ik zet haar in, tegen de wind in. 




Bij de haag aangekomen zag ik eigenlijk al snel aan Amber dat er niets zat.


We liepen toch de haag af, en ik zei aan Ton "Ton hier zit niets, anders had Amber de patrijs allang geroken en ik zie het aan haar lichaamstaal, ze doet niet meer jagen"
"oke" zei Ton "dan stoppen we" 
Geen patrijs gezien.....


DAG 2: het echte werk


Op dag 2 kregen we echt te maken met veldwerk. 


Sanitaire stop door Jedy, konden Ton en Bianca wat dichter bij haar komen.




Daar gaan ze weer.....


Opeens schiet Jedy naar rechts, volle vaart en wat een snelheid


Tja..... in de auto van Wim zitten natuurlijk patrijzen en dat had Jedy goed geroken, hihi


Nadat ze de 'bruine draak' van de auto hadden gekregen ging het spel verder. 


Amber die het schouwspel ook wil zien. 


En de rest uiteraard ook



Oeps.... ik zag het gebeuren. De patrijs komt niet goed uit de launcher, kukelt naar beneden.
Jedy komt de patrijs levend naar Bianca brengen. 


Hier heeft Ton de patrijs vast, ze had alleen haar pootje bezeerd. 


Die gekke Jedy....
Wim wilde de hond al overkopen, hier zit een kampioen in, zei hij. 


Evaluatie van de prestatie van Jedy en Bianca. 


Op dag 1 gingen we in groepsverband achter de hond aan.
Het nadeel, dan spreek ik over Amber, is dat Amber regelmatig drijfjachten heeft gelopen.
Ze weet dan, als we op linie (groepsverband) lopen, dat ze niet verder dan 15/20m vooruit mag lopen. Ze doet dan netjes haar werk, maar blijft dan wat aan me "kleven", maar gaat dan netjes links en rechts jagen. 

Met veldwerk is het de bedoeling dat ze de ruimte neemt en gaat jagen. Dat was de opmerking van Ton op de eerste dag, dat ze haar ruimte niet neemt. Terwijl als ik thuis met haar ga wandelen of in het veld loopt ze juist wel de ruimte pakt. 
Ik had daarom gevraagd of ik de dag erna alleen (samen met Ton) mocht starten zodat ze niet het gevoel kreeg dat we in groep liepen (drijfjacht) 
En ik had het bij het juiste eind, Amber ging beduidend van me af en ging netjes jagen, zoals het wordt bedoeld in het veldwerk


Dit was trouwens de 2de keer dat ik mocht starten deze dag. Er was een patrijs gedaald in een veld verder op (dus niet uit een launcher). Amber had de eer om deze te zoeken. 



Amber doet dit trouwens zonder teletac, omdat ze goed onder appèl. (te goed vond Ton. we waren een te hecht team. Nou ja, ik zie dit als een groot compliment)
Bij de andere honden werd er geadviseerd om deze juist wel te gebruiken. 




Hier staat ze voor en we proberen haar te benaderen


Waar ik zelf nog aan moet werken is dat ze gaat voorstaan en blijft voorstaan. Dat doet ze wel, maar niet constant.
Hier stoot ze de patrijs op.


Enkele meters er achter aan (niet veel)


Op mijn zit-fluit stopt ze (ze zit alleen niet).
Ze vindt die beestjes toch maar, ik vind dit maar knap op zo'n mega veld.

Het is de bedoeling dat als de hond voorstaat je zelf naar de hond toe gaat en samen het wild uitstoot. Op het moment dat het wild opvliegt dient de hond te wachten en de aandacht te houden op het wild,  zelf dien je dan te schieten (startpistool).
Dit levert een punt op bij het veldwerk...... (dat heb ik hieruit begrepen)


Uitleg en verbeteringen worden besproken. 


Weer een bom aan informatie gekregen. 
Persoonlijk vond ik dat Amber perfect had gewerkt, maar volgens Ton, als dit in de open klasse veldwerk was geweest, zou hij me een onvoldoende hebben gegeven. 

De reden hiervoor is dat Amber kruiselings haar slagen maakt, niet samen de patrijs konden uitstootten en niet netjes wachtte en even de patrijs na ging.
Weten we in ieder geval waar we moeten aan werken. 


Ton legt het even uit aan de groep.


En ik mocht ook nog even mijn gevoel over het werk wat Amber had verricht vertellen. 


Na de lunch gingen we koppel veldwerk lopen. 
Boven zien we Speedy Jedy en een ruwharige Visla (van Harry)


Mooie velden


In het midden Jedy


Een groot verschil tussen continentaal I en II
Jedy neemt de gevraagde ruimte wel....



Dit zijn mijn foto's die gemaakt zijn. 
Als het goed is komen er nog meer foto's, die met een mega grote lens zijn gemaakt door een van de cursisten. Die foto's zullen beter van kwaliteit en afstand zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten