Pagina's

dinsdag 4 oktober 2011

Voorstaan op een das


4 oktober 2011 Dierendag.
Ik begin deze dag goed om een lekker stuk te wandelen met Amber. We zijn nog geen 10 minuten onderweg zie ik Amber ergens op voorstaan. Ze zat in een veld met het gewas "mosterdzaad".
Een ideale verstopplaats voor klein wild........

In eerste instantie dacht ik een konijn........
Het beest begon te bewegen.... "nee, het is groter, een vosje"
Toen zag ik dat het beestje zich begon te verdedigen "shit!!! Een Das!"
Een Das is een prachtig beest maar valt onder de roofdieren. Een volwassen Das kan erg agressief worden als deze in het nauw wordt gedreven. Het heeft gigantische klauwen en scherp gebit! Als een hond niet snel genoeg is kan het verkeerd met hem aflopen.

Met deze gedachte ging ik het veld in. Ik probeerde Amber onder appél te krijgen.
Dit lukte deels.....
Ze kwam niet voor! (bale en ik werd steeds kwader)
Maar als ik "wacht" riep, bleef ze netjes staan, zo ook de Das.......
Omdat Amber bleef staan, had de Das de mogelijkheid om weer te vluchten.
Ze lieten me tot ca. 2 a 3 meter tot bij zich komen. Ik moest zelf opletten dat de Das mij niet aanviel.
Amber cirkelde rondjes om hem en beet hem steeds in zijn kont. De Das probeerde zichzelf te verdedigen, logisch ook.
Dus na diverse keren kort bij het stel te komen, lukte het me niet om Amber aangelijnd te krijgen.
Furieus was ik, maar ik moest mijn kalmte bewaren. Ik zag alleen doem scenario voor me.

Uiteindelijk belanden we met zijn 3e in een wat opener veld, daar kreeg de Das zijn ruimte, uiteraard ging Amber hem na, totdat de Das zich omdraaide en aan Amber haar lip beet.
Hij hing er letterlijk aan.
Je kunt je voorstellen hoe ik me voelde en hoe Amber piepte......
Ik riep toen nog een keer "Kom Voorrrrrrrrrrrrrrr"
Amber trok zich los en ze was zo bij me!
(niet kwaad worden, dacht ik maar, niet kwaad worden)
Haar aangelijnd en bij het pad even gekeken wat de schade was aan Amber.
Dat viel gelukkig mee, je zag een gaatje in haar lip en het bloedde wat.

Dat is ons avontuur op Dierendag!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten