Pagina's

zondag 22 januari 2012

Heerlijke training!

Zoals iedere zondag is er in Cadier en Keer jachttraining. Soms heb ik 13 honden en vandaag 7 honden.
Het doel voor dit jaar is dat iedereen (behoudens de jongste honden onder ons) voor de jachtproeven C en B worden klaargestoomd.
Op dit moment worden de proeven behandeld; los en aangelijnd volgen, houden op aangewezen plaats, apport te land, verlopen apport te land en markeerapport.

Vooruitsturen en komen op bevel en de proeven met water volgen zo snel mogelijk.
Maar daarnaast worden er ook vreemde apporte uitgevoerd met vreemd wild (hertenkop, wild zwijnenpoten). Het wennen aan geweerschot, bloedspoor en sleepwerk komen aan bod.

Vandaag hebben we heerlijk getraind en er is hard gewerkt. Hieronder een impressie met wat uitleg.

Baron Floyd

Markeren, Baron Floyd als eerste met duif en schot (rotjes die mijn zoon over had met de jaarwisseling, komen goed van past)
En dan meen je al dat sommige honden al zonder lange lijn een markeerapport aankunnen.
Floyd stormt in een rechte lijn op zijn doel af, komt als een speer terug................. en toen ging het mis.
Het haantjes gedrag, op enkele meters van zijn baasje, wijkt hij af en wilde hij toch even aan de rest van de groep laten zien, wat voor iets moois hij wel niet had!

Dit spektakel heeft wel even geduurd. Maar dan hebben we Amber als grote hulp. Ik zeg tegen degene die Amber vasthield, " laat haar maar los". Amber stormt op hem af, port hem in de zij en Amber heeft de duif.
Direct afstraffen die handel!
Ik roep "kom voor", ze komt, totdat Floyd toch nog de duif opnieuw weet te bemachtigen. Nondepie!!

Amber en Floyd

Amber er weer achteraan gestuurd. Maar dit keer was Floyd haar te snel af. Uiteindelijk liet Floyd zich verleiden voor een zwijnenpoot. En kreeg ik een gehavende duif als retour. 


Dan was ons nieuw lid aan de beurt, Nikkel een Heidewachtel van 8 maanden. Die doet het goed! Echt helemaal geweldig! Perfect gemarkeerd en netjes terug gebracht, een dikke 10.
Nikkel zijn baasje is een dierenarts en tevens jager................je weet nooit waar dat goed voor is. 
Een aanwinst in de groep :-)


De inmiddels gehavende duif wordt nog door Djégo (Heidewachtel) opgehaald.
Hij doet het steeds beter, wetende dat hij in eerste instantie helemaal niet wilde apporteren. Hij heeft ook een handje eraan om zich eerst even in het wild te rollen. En nu vooral de duif er helemaal niet meer zo fris uitziet na de actie van Floyd. En toch heeft hij hem binnengehaald. Zoals je ziet aan de lange lijn!


De duif hebben we ingeruild voor een fazantendummy. 
Hier zien we Axel, een pup van bijna 5 maanden, eveneens een Heidewachtel. Netjes gedaan!
De afstand voor de pups is natuurlijk veel korter.

  
Amber mag het ook met de fazantendummy doen. Dit ging netjes! 
Helaas hebben we Freya en Doerak niet gefotografeerd tijdens het markeren, jammer!

Nu een vreemd apport, met dank aan mijn zwager Daniel (de slager). Oefening met wild zwijnenpoot!!
Kijk en huiver, hihi.


Dit is Amber met het zwijnenpoot. De oefening ging als volgt. Aangezien er versvlees aan de poot zat, leek  het me niet verstandig om een kort apport of zoek verloren ermee uit te voeren, omdat ik bang was dat de honden er lekker op gingen knagen. 
Dus ik bedacht me de volgende oefening; de zwijnenpoot werd op ca. 5 meter gelegd, we lopen rustig met de hond erna toe, de hond neemt apport van de grond, baasje loopt rustig verder, draait om en loopt naar de  zijn eigen plek, laat de hond zitten om vervolgens de zwijnenpoot af te geven.

Freya, keurig gedaan!


Wat een lol hebben ze. Links mijn zus Claire en Frans met Floyd!



Petra met Djégo


Doerak, die wil het liefst met de zwijnenpoot ervan door.


Nikkel, alweer voortreffelijk!


Oehhh.........en Axel krijgt er geen genoeg van!


En Amber, die vond die poot maar niks! 
Ze houdt de zwijnenpoot maar met een paar haartjes vast.
Het is dat het moet......


Daarna nog een apport met een kauwtje gedaan.


Floyd


Freya


Boven zien we Doerak.
Ik vond dat Doerak geen aandacht had voor zijn baasje en heb hem even overgenomen. 
Ik probeer de honden dan uit te lokken om dat te doen wat ze bij hun baasje minder goed doen, zodat ik kan corrigeren en uitleggen hoe het wel moet. 
Ik heb alleen geen correctie hoeven te geven Doerak wiebelde van vreugde met zijn hele lijf en was een en al aandacht voor mij.



Het zware werk! Boven zien we Floyd met een dummy van 2.5 kilo! Erg onhandig ding, de honden moeten het evenwicht zoeken bij de dummy voordat ze apporteren.


Mijn Ambertje. 
Ze flikt het me steeds weer om de proef 'apport te land' met konijn het apport 1,5 meter voor mij af te breken in plaats van het me netjes te brengen. Grrrrrrr 


Nikkel, heel netjes gedaan!


Freya, super goed! Wat een elegant apport hè? Een echte dame!


Kleine Axel, prima hoor!


Jaja die Doerak! Hoe trots breng je een apport naar je baas!
Zo dus.............



Djégo, een ontstuimig apport


We hebben deze training heel veel gedaan. Iedereen heeft geweldig zijn best gedaan, ze leren iedere keer weer bij. En het allerbelangrijkste is de honden vinden het geweldig om te doen.
Na de les mogen ze allemaal even vrij om alle energie even kwijt te kunnen. 

1 opmerking:

  1. Ik vindt het echt jammer dat ik de les om de week moet missen. ( maarja de brokjes van Abby moeten ook betaald worden)
    Iedere keer als er foto's gemaakt worden ben ik er niet bij. Volgende keer hoop ik dat ik er ook eens bij ben.
    Groetjes Gitte en Abby

    BeantwoordenVerwijderen