Pagina's

vrijdag 27 januari 2012

Heksenkring!

Vanmorgen had ik niet veel puf om te wandelen. Dus loop ik op mijn dooie gemak door bos en veld.
Ik neem de natuur dan wat meer waar en zie sneeuwklokjes uit de grond schieten, knoppen op de takken en speur ik het bos af of ik niet wat wild zie, zelf loop ik wat minder en laat vooral Amber lopen.

Vandaag heb ik een natuurlijk fenomeen waargenomen, een heksenkring;


Hierboven de heksenkring, een cirkel van allemaal paddestoelen.
Weten jullie ook hoe dit ontstaat?
Dan zal ik jullie even wat biologieles geven; (ehem!)

Ze ontstaan doordat de zwamvlok (de zaadjes) van de paddestoel in alle richtingen even sterk uitgroeit. 
(Dus de zaadjes springen in een cirkel om de paddestoel die de zaadjes heeft afgeworpen, de moederpaddestoel sterft dan af, vergaat, het jaar erna ontstaat een kring)
De buitenste rand groeit meestal actief en daar worden dan ook, onder gunstige omstandigheden, paddestoelen gevormd, in een ring.

En waarom worden ze heksenkring genoemd?
Vroeger dacht men dat daar waar heksen dansten, een paddestoelen ring ontstonden, vandaar de naam.
Heksenkring kunnen vele meters in doorsnee zijn en ook nog heel oud.



Ik wilde Amber midden in de heksenkring zetten om een foto te nemen. 
Ik weet niet of dit geluk betekend of dat het onheilspellend is.
Maar het was of Amber danste in de ring, ze gedroeg zich erg vreemd, sprong erin, ging down, kreeg haar niet aan het zitten, nam een tak, deed heel wild, ze was hartstikke gek!!!
Ik dacht nog dadelijk is niets meer over van die heksenkring!
Haar gesommeerd om even normaal te doen, gewoon even om een foto te trekken. Daar had ze geen geduld voor en ze was alweer vertrokken. 
Heksenkringen hebben blijkbaar toch invloed.............(spoeky) 

Ze heeft op deze foto een onheilspellende blik, aaaahhhhhhhhhhh

1 opmerking:

  1. Als ze dan maar een witte heks wordt of van een witte heks krachten mag ontvangen. hi hi hi hi

    BeantwoordenVerwijderen